۵ روز از حادثه ریزش ساختمان متروپل گذشت

حادثه آبادان | امید‌ها رنگ باخت

اوضاع برج دوقلوی متروپل پس از گذشت شش روز از حادثه، همچنان بحرانی است. از یک سو، خانواده‌ها در تب مفقودان گرفتار در زیر آوار می‌سوزند و سعی می‌کنند با بیل و سطل آواربرداری کنند تا به اجساد و زنده‌های احتمالی برسند.
کد خبر: ۱۳۶۷۸۹۲

به گزارش جام جم آنلاین، از سوی دیگر، خطر ریزش برج هرلحظه بیشتر می‌شود و جان امدادگران و مردم را تهدید می‌کند. تا این لحظه ۲۴ فوتی از زیر آوار‌های سرد و سنگین متروپل خارج شده، اما به گفته شاهدان حادثه، انتشار بوی ناشی از تعفن اجساد، نشان می‌دهد هنوز اجساد زیادی زیر آوار‌ها قرار دارد و عملیات جست‌وجو باید ادامه پیدا کند. متروپل به‌سختی سرپا ایستاده است. مردم می‌دانند برج نفس‌های آخرش را می‌کشد و برای همین با هر وسیله‌ای که داشته باشند، آوار‌ها را کنار می‌زنند تا زودتر اجساد را خارج کنند.
 
بسیاری از خانواده‌ها هنوز اطراف برج نشسته‌اند. برخی از آن‌ها به قدری ضجه و فریاد زده‌اند که صدای‌شان به‌سختی از گلو خارج می‌شود. مادرانی هم گوشه و کنار برج روی زمین خاکی نشسته و برای خودشان عزاداری می‌کنند. گاهی هم دسته‌هایی با سنج و دمام به متروپل می‌آیند تا به قول آبادانی‌ها با نواختن این ابزار به مردم روحیه دهند.
 
جسد مریم و رامین، زن و شوهر معروف برج متروپل که کافه‌ای در آنجا داشتند هم بالاخره پیدا و تحویل خانواده‌های‌شان شد، اما اجساد خیلی‌ها هنوز هم پیدا نشده است. مثل جسد مردی با سه فرزندش‌که هنوز زیر آوار است یا مادری که جسد پسرش، برادرشوهر و پسر برادرشوهرش هنوز زیر خروار‌ها آهن و بتن دفن شده است.

نه‌تن‌ها خانواده‌های مفقودان بلکه بسیاری از مردم عادی هم توان رفتن به خانه را ندارند. اگر هم بروند، شاید چند ساعت برای صرف ناهار یا شام باشد و دوباره برمی‌گردند به متروپل تا به همشهریان‌شان در یافتن اجساد کمک کنند. نیرو‌های مردمی، امدادگران و پلیس همگی خسته‌اند، اما توان دست کشیدن از کار را ندارند. عده‌ای با توزیع آب، آبمیوه و ساندویچ در بین نیرو‌های مردمی و امدادگران، سعی می‌کنند انرژی تحلیل‌رفته آنان را برگردانند.

با این‌که مردم به‌شدت نگران اعضای خانواده خود در زیر آوار‌ها هستند، اما پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر به مردم اطمینان خاطر داده که تیم‌های تخصصی از نقاط مختلف کشور در محل حضور دارند: «آواربرداری ضلع شرقی ساختمان توسط قرارگاه خاتم، ضلع شمالی توسط آتش‌نشانی و جست‌و‌جو و نجات توسط جمعیت هلال‌احمر با جدیت در حال انجام است. در تلاش برای رسیدن به طبقات زیرین و همکف ساختمان متروپل هستیم، اما خطر ریزش ساختمان کناری وجود دارد. عملیات جست‌وجو و نجات در متروپل آبادان تا لحظه‌ای که مطمئن شویم کسی زیر آوار نیست، ادامه دارد. یک لحظه عملیات جست‌وجو، نجات و آواربرداری را تعطیل نمی‌کنیم، مگر این‌که شرایط بحرانی شود و مخاطره برای امدادگران وجود باشد. اگر مخاطره باشد، ممکن است توقف کوتاهی داده شود.»

یکی از نگرانی‌های عمده مردم آبادان، نبود تجهیزات است که کولیوند در این باره‌گفت: «آتش‌نشانان تهران که تجربه امداد و نجات پلاسکو را داشتند، حضور دارند و تمام مسوولان استان خوزستان هم پای‌کار هستند. کار پیچیده و تخصصی است و ادوات و تجهیزاتی که باید استفاده شود، موجود است. پنجشنبه هفته گذشته درخواست جرثقیل با تناژ و ظرفیت بالا شد که بعد از ۴۵‌دقیقه در محل آماده شد. همه امکانات مورد نیاز وجود دارد و این نقطه قوت است. هر تعداد کمپرس که مورد نیاز باشد نیز وجود دارد و تضمین می‎کنم که کمبودی نداریم.»

تایید مرگ عبدالباقی با آزمایش «دی‌ان‌ای»

در بحبوحه شایعات مختلف مربوط به حسین عبدالباقی مالک متروپل، فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد عبدالباقی در زمان ریزش ساختمان در متروپل حضور داشته است. صادق‌جعفری‌چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان نیز دیروز با رد شایعات گفت: «پیش از این جسد توسط خانواده متوفی شناسایی و اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی استان از طریق انگشت‌نگاری، هویت وی را تایید کرده بود. در ادامه، آزمایش DNA که یکی از معتبرترین روش‌های تشحیص هویت افراد است، انجام و پزشکی‌قانونی هویت جسد عبدالباقی و DNA او را تایید کرد.»

فساد گسترده در متروپل

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز جمعه به آبادان رفت تا از نزدیک آخرین اقدامات برای آواربرداری و امدادرسانی حادثه ریزش ساختمان متروپل را بررسی‌کند.

وی با بیان این‌که فاجعه‌ای بسیار بد و غیر‌قابل تحمل رخ داده است، گفت: فسادی گسترده بین پیمانکار، سازنده، ناظر، دستگاه‌های صادر‌کننده مجوز و برخی جا‌های دیگر که به آن‌ها اعلام شده و عمل نکردند، وجود دارد.

مخبر تصریح کرد: البته کار در متروپل بسیار پیچیده است و قابل مقایسه با حادثه پلاسکو نیست. این ساختمان در بافت کوچه‌های تنگ و باریک قرار دارد و از طرف دیگر، وضعیت بسیار بدی دارد؛ به نظر می‌رسد فساد گسترده‌ای بین پیمانکار، سازنده، ناظر، دستگاه‌های صادرکننده مجوز و برخی جا‌های دیگر که به آن‌ها اعلام شده و عمل نکردند، وجود دارد.

وی با بیان این‌که فاجعه بسیار بد و غیر قابل تحملی رخ داده است، افزود: این مسائل باید به گونه‌ای مورد رسیدگی قرار بگیرد که درسی باشد تا دیگر چنین کاری تکرار نشود.

وزیر کشور هم که در آبادان حضور دارد، حادثه متروپل را نه‌تن‌ها تعلل بلکه یک جرم بزرگ دانست. با گذشت پنج روز از ریزش ساختمان متروپل هنوز خانواده تعدادی از مفقودین مقابل آوار تجمع کرده و خواستار پیدا کردن پیکر عزیزان خود هستند. مادر یکی از مفقودین به خبرنگار جام‌جم گفت: دیگر امیدی به زنده پیدا شدن فرزندم ندارم. فقط از امدادگران می‌خواهم جسد پسرم را پیدا کرده و تحویل من دهند تا او را به خاک بسپارم. می‌ترسم قسمت دیگر ساختمان نیز تخریب شود و زمان پیدا کردن اجساد طولانی‌تر شود.

جست‌وجو با سگ‌های خانگی

فرزانه بهمنی، یکی از آبادانی‌هایی است که همراه با همسرش، دو سگ خانگی‌شان را به متروپل برد تا با آن‌ها بتواند در یافتن گرفتاران زیر آوار و کشف اجساد به امدادگران کمک کند. او به جام‌جم‌گفت: «ما دو سگ گریدین و ژرمن شپرد داریم که با همان آموزش‌های همسرم، توانستند هشت نفر شامل هفت جسد و یک خانم زنده را از زیر آوار پیدا کنند. اینجا امنیت برقرار است، اما از لحاظ تجهیزات و اکسیژن برای کسانی‌که می‌خواهند وارد طبقات یا زیرزمین شوند، دچار مضیقه هستیم. چون اجساد زیر آوار بو گرفته‌اند و شرایط برای تنفس عادی مشکل شده است. ۳۰ درصد ساختمان ریزش‌کرده، اما ۷۰ درصد آن هنوز نریخته که یک خطر جدی است. مردم به شدت نگران عزیزان‌شان هستند که زیر آوار گرفتار شده‌اند. آتش‌نشانان تهرانی که در پلاسکو بودند هم به کمک آبادان آمده‌اند و از آن‌ها بسیار سپاسگزاریم، اما حجم کار بسیار بالا و شرایط متروپل به شدت خطرناک است».

دروغ متروپل

از حاشیه ماجرای متروپل، ادعای عجیب مردی درباره گرفتار شدن زیر آوار و نجات بعد از ۳۰ ساعت است. او غروب سه‌شنبه از زیر آوار خارج شد و رئیس هلال‌احمر نیز پیدا شدن یکی از مفقودان را تایید کرد. این مرد در اولین مصاحبه مدعی شد ۳۰ ساعت زیر آوار گرفتار بوده و میلگرد‌ها مسیر خروجش را مسدود کرده بودند، آتش‌نشانان او را پیدا کرده و از زیر آوار خارج کرده‌اند.

در ادامه عکس‌های او در حال امدادرسانی در متروپل در فضای مجازی پخش شد که نشان می‌داد او جزو امدادگران بوده است. این مرد وقتی راز خود را فاش‌شده دید، در ویدئویی از مردم عذرخواهی کرد و گفت: «وقتی آتش‌نشانان مرا از زیر آوار بیرون آوردند، گفتند یکی از زیر آوار نجات‌یافته که من نخواستم حرف آن‌ها را دوتا کنم و گفتم زیرآوار بوده‌ام.»

لیلاحسین‌زاده - گروه حوادث / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها